Nahrávám...

Informace z epidemiologie - detail

Úvod / Občanům / Informace z epidemiologie - dateail

6. březen 2004 den jódu

Jód jeden z velmi významných prvků, který je i součástí naší stravy je v poslední době velice oblíbeným námětem diskusí jak v odborných kruzích, tak mezi laickou veřejností. Mnoho z nás zná jistě i ve svém okolí osoby, které se v posledních letech začaly léčit s chorobami štítné žlázy které mnohdy souvicí s nízkým příjmem jodu v potravě, bylo proto rozhodnuto, že každý rok 6. března bude Dnem jodu.

Jaký je význam jódu v organismu? Jód je nutnou součástí pro syntézu hormonů produkovaných ve štítné žláze, které ovlivňují vývoj a činnost mozku a každé buňky těla, tedy všech orgánů včetně rozmnožovacích tím, že hormony štítné žlázy určují s jakým efektem využije každá buňka přiváděný kyslík – řídí metabolismus, účastní se regulace tělesné teploty. Zvýšený nárok na příjem jódu má zejména dospívající mládež, děti do tří let, těhotné a kojící ženy, neboť jejich metabolismus je intenzivnější.

Jód musí být přiváděn do těla potravou – jelikož se v geologickém podloží u nás jód prakticky nevyskytuje, není ve velkém množství obsažen ani v u nás vyprodukovaných potravinách a vodě. Nejbohatším potravním zdrojem jsou mořské ryby a živočichové v jakékoliv úpravě, jód se nachází i v některých minerálních vodách. Pro většinu lidí je nejčastějším zdrojem části denní potřebné dávky jódovaná sůl přijatá pokrmy, které solíme a tím, že většina výrobců potravin u nás již v současné době používá výhradně sůl s jódem. Sůl, do které není jód při výrobě dodán obsahuje pouze nepatrné množství jódu (např. neobohacená přírodní mořská sůl). Sůl, do které se ve stanoveném množství jód dodává je na obale označena jako sůl s jódem. Velké množství potravin a nápojů, zejména pro děti, je výrobci jódem v současné době jodem obohacováno. Tato skutečnost je vyznačena na obalu těchto výrobků. Potravinami prakticky nelze příjem jódu předávkovat. Opatrnosti je třeba při neřízené konzumaci některých druhů mořských řas, které mají enormně vysoký obsah jódu a potravních doplňků, tablet, které mají ve svém složení jód obsažen a jeho obsah je uveden na etiketě výrobku.

Základem prevence nedostatku jodu u každého z nás by měla být denní konzumace jodu, doporučenou denní dávku jodu – 150 μg, můžeme krýt například konzumací 100 g mořské ryby, či mořských živočichů či 1 litrem kyselky.

Oslavme tedy všichni společně nadcházející den jodu konzumací pokrmu, či pitím nápoje s vyšším obsahem jodu.

Zveřejněno: 6.3.2004