Nahrávám...

Informace z epidemiologie - detail

Úvod / Občanům / Informace z epidemiologie - dateail

Sůl v potravinách

Sůl je hlavním zdrojem sodíku a chloridových iontů, které jsou nezbytné pro správné fungování lidského organismu. Sodík zabraňuje ztrátám vody z těla a udržuje nervosvalovou dráždivost. Chlor je součástí žaludeční šťávy a udržuje rovnováhu mezi kyselým a zásaditým prostředím v těle. Sůl je často i významným zdrojem jódu.

Reálná spotřeba soli v ČR je alarmující. Každý Čech sní za rok šest kilogramů soli. Na den tak připadá 16,5 gramů. To je třikrát víc, než je doporučená dávka. Denní doporučená dávka soli je 5 gramů. Přitom 4 gramy jsou ukryté v potravinách, takže na dosolení pokrmů nám zbývá pouze 1 gram denně.

Při dlouhodobém zvýšeném příjmu soli se zvýší krevní tlak, srdce je přetížené a dochází k jeho poškození. Sůl zadržuje vodu a zvyšuje se tak objem tekutiny v organismu. Tím dochází k nadměrnému zatížení ledvin. Nejzávažnějším důsledkem nadměrného příjmu sodíku je vznik hypertenze (vysokého krevního tlaku). Další onemocnění mohou být: srdečně cévní onemocnění (infarkt, mrtvice), osteoporóza (řídnutí kostí), otoky, rakovina žaludku, ledvinové kameny, astma, obezita. Snížení spotřeby soli o 3 gramy denně vede u pacientů s vysokým krevním tlakem k jeho poklesu o 5 až 7 torrů a k úbytku počtu mozkových příhod o 13 %.

U dětí (předškoláků a školáků) byl zjištěn příjem soli o 400 – 600 % vyšší než je doporučený (0,2 – 3,2 g na den v závislosti na věku). Děti nemají dostatečně vyvinutý filtrační systém ledvin. Kombinace nadbytku soli s dnešní pasivitou dětí a jejich nadváhou je velký rizikový faktor.

Obsah soli v některých potravinách

Snídaňové cereálie0,75 g / porce
Rohlík0,55 g / kus
Chléb0,95 g / krajíc
Balkánský sýr3,25 g / 100 g
Tavený sýr2,25 g / 100 g
Šunka1,88 g / 100 g
Dietní párky6,20 g / 100 g
Kečup2,75 g / 100 g
Domácí polévka2,90 g / 250 ml
Polévka z polotovaru2 - 2,5 g / 200 - 250 ml


Jak můžeme snížit příjem soli?

Slaná chuť je návyková. Postupným zmenšováním příjmu soli si chuťové pohárky lépe zvyknou. Snažíme se jídlo na talíři nepřisolovat, je vhodné uklidit z dosahu solničku.

Sůl v pokrmech můžeme nahradit česnekem, cibulí, čerstvými nebo sušenými bylinkami, kurkumou, zázvorem, ořechy, semínky a jinými sušenými plody, houbami.

Doporučujeme omezit gulášové kostky, masox, bujóny, kořenící směsi, ochucovadla, dipy, omáčky. Solené oříšky, tyčinky a chipsy obsahují mnoho energie i soli.

Při nákupu pečiva vybíráme to bez krystalů soli na povrchu, vyhýbáme se pečivu se slanými náplněmi.

Při vaření rýže a těstovin se snažíme minimalizovat sůl, můžeme ji částečně nahradit kořením. Těstoviny z polévek asijského typu obsahují 30 – 60 % denní doporučené dávky soli!

Je vhodné zvýšit příjem čerstvé zeleniny a ovoce, syrovou zeleninu nesolit. Nakládaná zelenina a také kečup obsahuje velké množství sodíku.

Často zařazujme cottage, žervé, měkký tvaroh. Doma připravené tvarohové pomazánky ochucujte zeleninou a bylinkami. Balkánský sýr, olomoucké tvarůžky, jadel, korbáčiky, romadúr, hermelín, niva a tavené sýry obsahují velké množství soli, jezte je střídmě.

Vysoký obsah soli mají párky i dietní, některé ryby, sardelová pasta, trvanlivý salám, šunka. Místo uzenin je vhodnější libové maso (vařené, dušené, pečené), nekupujte marinády a kořenící směsi, ani nakládané maso např. na grilování. Doma vyrobená paštika může obsahovat méně soli i tuku.

Odkaz na leták Státního zdravotního ústavu Sůl není jed, přesto s ní zacházejte opatrně: zde

Zdroj dat: Státní zdravotní ústav (www.szu.cz)

Zveřejněno: 29.9.2015